Sök bland recensionerna

måndag 26 februari 2018

Arkeologdeckarna och inkaskatten av Dan Höjer


Ondskefulla skurkar och hemliga skatter

Ett klassiskt spänningsäventyr för den som gillar mysterieböcker. Vi möter Marvin, Ramses, Neffi och hunden Farao som ska spendera sportlovet hos sin farbror. Men farbror Valdemar är mycket märklig och det som de trodde skulle bli ett tråkigt lov tar plötsligt en helt annan vändning. De får följa med farbrodern på skattjakt i en farofylld djungel i Sydamerika. Och de måste skynda sig! Farliga skurkar är också ute efter skatten.
Arkeologdeckarna och inkaskatten är den första delen i serien om Marvin, Ramses, Neffi och hunden Farao. Det finns inte rum för så många överraskningar i boken och karaktärerna är ganska vardagliga och förutsägbara. Marvin är den klassiska nörden, Ramses är sportkillen och Neffi är den överdrivet äventyriska tjejen. Lite uppfriskande är det att läsa om Neffi som är betydligt modigare än de båda killarna. Allt som allt är det värt att läsa. Illustrationerna, bilderna, är snygga och farbror Valdemar är stundom riktigt rolig. Skurken Professor Grävberg, är en klassisk skurk… han har till och med ett klassiskt skurkskratt.

Så gillade jag den eller inte... Hade jag läst den när jag var barn hade jag älskat den. Nu tror jag problemet är att jag läst alldeles för många sådana här typer av böcker.

/Veronica

 
Reservera gärna boken på bibliotekets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar