Sök bland recensionerna

måndag 8 januari 2018

Anrop från inre rymden av Elin Nilsson

Från ensamma pappor till mobbade vikarier till första kyssen.



Jag la mig ner i snöängeln igen. Blundade. Lyssnade på tystnaden. Efter bara några sekunder började den låta annorlunda. Det kändes som om den ville mig något. Jag frös lite, men jag försökte att inte tänka på det. Jag öppnade ögonen igen. Tystnaden ändrades inte. Den låg som ett täcke över allting. Över snön. Över huset. Över mig. Det lät som ett anrop långt bortifrån. Fast ändå alldeles nära. Ett anrop från en inre rymd.

Korta noveller från författaren Elin Nilsson. Med inlevelse och äkthet får vi en inblick i olika ungdomars livssituationer. Vi har en ensam tjej som känner att hon inte passar in, två killar som inte vill hålla sig inom skolans ramar, en kille som följer med sin pappa på nyårfest, två kompisar som stöter på trubbel under en utlandssemester och mycket, mycket mer. Författaren har lyckats fånga olika typer av människor och gjort dem trovärdiga. Jag lovar att om du kommer att finna åtminstone en av dessa livsöden som berör dig. Fungerar även utmärkt till lärare som diskussionsmaterial för undervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar