Sök bland recensionerna

måndag 12 mars 2018

Zäta och sjukhusets mörka hemlighet

"Jag vaknade i en säng som inte kändes som min, på ett ställe där det luktade konstigt. Men jag förstod inte var jag befann mig, för jag orkade inte få upp ögonen. Det gjorde otroligt ont i hela kroppen fast mest i huvudet, och det var ett himla pladdrande på folk. Sedan orkade jag inte tänka mer utan somnade om igen. "

En födelsedag ska vara något roligt, men så blir det inte för 12-åriga Zäta. Inte nog med att det blir första födelsedagen sedan föräldrarna separerade, det är också dagen hon råkar ut för en hemsk olycka. Hon hamnar på sjukhus och skadan är så pass allvarlig att hon får stanna där länge. Som om inte detta är illa nog märker hon att det händer mystiska saker på sjukhuset. Vem kan hon lita på? Kan hon ens lita på sig själv? Olyckan har förändrat henne. Hon kan göra något som hon absolut inte kunde göra innan...

Ska Zäta bli frisk? Kommer hon avslöja vad som händer på sjukhuset? Och är hennes föräldrars förhållande verkligen dömt eller finns det en chans att de hittar tillbaka till varandra? Spänning blandat med vardagsdramatik avlöser varandra i ett lagom otäckt mysterium. Visserligen är boken mer än tio år gammal vilket gör att vissa saker blir lite svåra att relatera till. Zäta önskar sig exempelvis en bärbar dator mer än allt annat... och det behovet har man ju inte om man är barn idag då mobilen är som en lite bärbar dator. Men det är ändå en spännande historia. Det har kommit ut flera delar i serien om Zäta, så gillar man denna bok behöver man inte vara ledsen när den tar slut. Andra delen heter Zäta och det dolda brottet.


/Veronica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar