Sök bland recensionerna

tisdag 12 januari 2021

Freddies fantastiska resa av Jenny Pearson

Mycket humor en nypa sorg... och några lökar

Det är inte ofta jag skrattar högt åt en bok, men det gjorde jag i den här- flera gånger! Samtidigt inleds den med en väldigt sorglig händelse, och boken är egentligen en enda lång bearbetning av förluster. Den blir dock aldrig för tung.

När Freddies mormor plötsligt dör står Freddie ensam kvar med sin pappa. Problemet är att det inte ens är hans riktiga pappa. Freddie tycker pappan är fantastisk på alla vis, men när han i mormoderns kvarlämnade testamente får reda på vem hans riktiga pappa är får han en helt galen idé. Han ska åka och hitta honom! Med sig på detta äventyr som börjar i England och slutar i Wales har han sina två bästa kompisar. 

Jag måste erkänna att framsidan lurade mig lite. Jag trodde det skulle vara en väldigt fjantig och överdrivet glättig bok. Den är fjantig - ja. Men den blir aldrig överdriven och den har även ett oerhört djup som man inte kunde tro vid första anblicken. Roliga missuppfattningar, flykt från tjuvar och lökätartävlingar! Tror du inte det kan funka? Testa ändå! Jag blev positivt överraskad.

Finns att reservera på Ronneby biblioteks hemsida.

/Veronica 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar