Sök bland recensionerna

måndag 13 november 2017

Tamika och medicinmannens arv av Anna Nilsson Spets

Nyligen hade Ronneby bibliotek en utställning av Tinga Tinga konst. I samband med detta fanns en bok att köpa som delvis handlade om tingatingamålare. Jag blev genast intresserad och nu ligger den färdigläst på mitt bord.

Vem är hon, kvinnan som kommer till mig i mina drömmar, kvinnan som ropar mitt namn.
"Tamika, Tamika, vi väntar på dig."
Drömmen kommer hela tiden tillbaka, så ofta att jag börjar tro att den är sann, kvinnan i drömmen känns så bekant.
Hon omges av ett ljus. Hennes vackra kanga skiftar i naturens alla färger, allt ifrån svagt gult likt riddarfjärilen på den blodröda hibiskusblomman, till mörkt blått som örnens fjäderdräkt.
När drömmen bleknar bort väcks jag av mina egna ord.
"Ja, jag kommer, jag kommer."

En fantastisk historia om att finna sig själv och sina rötter. Tamika bor hos sin morfar i en liten by i norra Tanzania. Hans morfar, medicinmannen Mganga, är en stor man som fruktas lika mycket som han respekteras. Folk kommer för att få hjälp och Tamika känner pressen från morfadern såväl som övriga befolkningen att följa samma väg och bli medicinman. Men han vill inte. Han vill bli tingatingamålare. Han får hjälp från en tingatingamålare i byn som lär honom allt om hur man målar äkta tingatingakonst. Tamika har talang, men morfadern vill inte se det. Vad håller han hemligt?

När Mganga dör lämnar han efter sig en rad gåtfulla meddelanden. Kan det vara början på att finna de svaren Tamika söker? De leder honom bort från byn och in i storstaden. Skildringen av resan är fantastisk i sin enkelhet. Läs! Och är ni mer nyfikna på tingatingakonsten så sök på internet eller kom in på biblioteket så hjälper vi dig hitta mer information om konstformen.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar