Sök bland recensionerna

måndag 29 april 2019

Skuggan och pojken som försvann av Lotta Sundin

Slåss med sin sociala fobi på dagarna och skurkarna på nätterna.



Det här är andra boken om Tuva. Hon är en tjej som brottas med mycket, både mentalt och fysiskt. I denna boken fortsätter vänskapen/kärleksrelationen med Julia, men den sätts nu på prov. Julia upplever det som att Tuva stänger henne ute, och Tuva vet att det ligger lite sanning i anklagelsen. Men hur ska hon göra när hon inte är van att prata om sina känslor med någon? Tuva vet inte hur hon ska börja, men samtidigt så måste hon, för hon vill inte förlora Julia...

Som om detta inte är nog försvinner en av deras klasskamrater. Tuva bestämmer sig för att göra lite undersökningar kring vad som kan ha skett. Det är då hon blir Skuggan, den brottsbekämpande hemliga hjälten. Hennes färdigheter i judo kommer väl till pass. Likaså hennes Skate Bording-talanger. Kommer det vara nog för att gå till botten med försvinnandet?

Jag gillade denna boken betydligt mer än första, så jag är glad att jag gav fortsättningen en chans. Här dyker vi djupare ner i relationerna och karaktärerna blir mycket mer begripliga. Rekommenderas! För att få lite bättre koll på vem Tuva är rekommenderar jag även att ni läser första delen: Vem är skuggan. Gillar ni inte första delen tror jag ändå ni kommer uppskatta fortsättningen... och gillade ni första delen kommer ni älska fortsättningen!  


Reservera båda böckerna på Ronneby Stadsbibliotek redan idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar