Sök bland recensionerna

onsdag 26 september 2018

Gåvan av Susanna Lönnqvist

Det är alltid roligt när en annan bibliotekarie ger ut en bok. Då blir jag nyfiken och måste läsa. Sedan krävs det ju en del för att man ska fastna. På baksidan jämnställs hennes rysare med Ingelin Angerborns, Kristina Ohlssons och Petrus Dahlins verk. Jag kan inte annat än instämma i att de håller samma klass! Jag själv är egentligen för lättskrämd för att läsa skräck och Gåvan är på gränsen till vad jag klarar av. Tycker man hår är äckligt ska man definivt skippa den här boken. När  Eira, som är bokens huvudperson, tror att hon har hår fastnat i halsen är det så jag själv börjar hurkla.

Vad handlar då Gåvan om?

Tolvåriga Eira ser en annons i tidningen där någon säljer en docka. Hon vill inte ha den, men reagerar över det faktum att dockans hår är gjort på äkta människohår. Fy så äckligt! tänker hon. Det kommer därför som en obehaglig överraskning när dockans ägare ringer och säger att dockan hör hemma hos Eira. Eira blir ordentligt skrämd, men hon kommer bli ännu mer rädd innan boken är slut. Dockan hamnar hos henne trots att hon inte vill det och det står ganska snabbt klart för henne att hon måste ta reda på dockans ursprung för att någonsin kunna få tillbaka sitt vanliga liv.

Riktigt spännande. Jag kunde sova efteråt, men det fick bli med nattlampan tänd!

/Veronica

Boken finns att reservera på bibliotekets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar