Sök bland recensionerna

måndag 28 maj 2018

Ficktjuvens vän av Bo R Holmberg

- Har du pengar?
- Ingenting, sa jag. Jag har ingenting.
- De här då? sa hon och visade handflatan där de tre ringarna låg.
Hon bet i en av dem.
- Inte så värdefulla, sa hon.
- Hur...? sa jag.
Jag hade haft dem i fickan. Hon hade tagit dem då hon klappat mig!
Hon log stort. Hon hade bättre tänder än jag.
- Ficktjuvarnas drottning, sa hon.

Örn bor med sina två äldre bröder på en gård i skogen. De har inte mycket, och när bröderna är borta och stjäl mat för att överleva får Örn ta hand om sig själv. Hans bröder vill inte att han ska bli som dem. Trots detta är de tvungna att ta med honom nu. De behöver en som är smal nog att ta sig in genom ett litet fönster. De tror att de lyckats men så blir Örns äldre bröder fångade och tagna till staden. Örn följer efter. Han vill befria sina bröder men vet inte hur... Det är då han träffar Marta. Ficktjuvarnas drottning kallar hon sig själv, och hon har en idé om hur de ska befria Örns bröder. Men hon gör det förstås inte gratis...

Boken utspelar sig i en tid då det fanns mycket fattigdom och många människor som utnyttjade denna fattigdom. Man får en större förståelse för varför vissa människor stjäl och det finns mycket intressant att diskutera. Författaren gör historien levande trots att språket är enkelt. Man blir engagerad i barnens öden och rycks med av orättvisorna de står inför. Ficktjuvens vän tillhör inte årets nyheter, men den är definitivt en bok värd att läsa. Det är den första av tre delar i serien om Hittebarnen, och jag tänker hugga andra delen redan idag!

/Veronica

Reservera boken på bibliotekets hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar